Cele szczegółowe

Program żywieniowy Casperka - Przedszkola w Lubartowie. Autorka mgr Anna Krupa

a). Właściwie się odżywiamy. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂

  • rozumie potrzebę spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia(warzyw, owoców, produktów mlecznych, zbożowych);
  • nazywa produkty powstałe z mleka, spożywa je, poznaje jego zamiennik w związku z dietą;
  • rozumie potrzebę powstrzymywania się od jedzenia produktów nie sprzyjających zdrowiu (np. słodycze, coca- cola);
  • potrafi samodzielnie nakryć do stołu;
  • potrafi kulturalnie spożywać posiłki;
  • przestrzega zakazu spożywania produktów niewiadomego pochodzenia;
  • określa smak i zapach wybranych produktów żywnościowych w tym owoców egzotycznych;
  • rozumie konieczność mycia owoców i warzyw;
  • wie co oznacza słowo jadłospis ,potrafi określić dania jarskie;
  • zna wybrane potrawy kuchni polskiej i kilku egzotycznych (włoska, śródziemnomorska, chińska);
  • poznaje proces tworzenia wybranych potraw i przetworów (kiszona kapusta, kompoty);
  • używa form grzecznościowych – proszę, smacznego, dziękuję.

Formy pracy z Dziećmi 🙂

  • spotkanie z intendentką – rozmowy na temat przygotowanych posiłków dla Dzieci;
  • zorganizowanie między przedszkolnego konkursu plastycznego na temat „Odżywiamy się smacznie i zdrowo”;
  • wizyta w kuchni restauracyjnej;
  • czynna współpraca z Rodzicami;
  • próba włączenia środowiska lokalnego;
  • praca w grupach – wykonywanie sałatek owocowych i warzywnych, jarskich przekąsek i dań (w tym wybranych kuchni zagranicznych);
  • zorganizowanie konkursu recytatorskiego na temat „ W krainie warzyw i owoców”;
  • wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych;
  • korelacja z zajęciami plastycznymi i muzycznymi;
  • organizowanie zabaw tematycznych i dydaktycznych.

    b). Zapobiegamy chorobom, mamy pozytywny stosunek do lekarza. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂

  • wie, jak należy dbać o swoje zdrowie;
  • potrafi wymienić choroby wywołane przez wirusy i bakterie;
  • zasłania usta i nos podczas kaszlu lub kichania;
  • rozumie potrzebę szczepień ochronnych, poddaje się koniecznym zabiegom;
  • stosuje zasadę nie jedzenia wspólnie z kolegą jednego produktu np. lizaka czy loda;
  • korzysta prawidłowo z chusteczek jednorazowego użytku;
  • dostrzega w sali zjawiska akustyczne będące przyczyną zmęczenia czy bólu głowy u siebie i innych (głośne zabawki, krzyk Dzieci);
  • rozumie konieczność ubierania się stosownie do pogody;
  • rozumie konieczność stosowania się do zaleceń lekarza;
  • wie na czym polega praca stomatologa, laryngologa, internisty, psychologa.

Formy pracy z Dziećmi 🙂

  • rozmowy na podstawie ilustracji i literatury dziecięcej;
  • zabawy tematyczne i dydaktyczne;
  • inscenizacje;
  • rozwiązywanie zagadek;
  • korelacja z zajęciami plastycznymi, muzyczno- ruchowymi, matematycznymi;
  • spotkanie z higienistką – rozmowa na temat prawidłowego ubierania się względem pogody i zapobieganie przeziębieniom;
  • spacery po okolicy;
  • spotkanie w bibliotece.

c). Dbamy o higienę osobistą i otoczenia. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂

  • rozumie konieczność dbania o czystość osobistą i otoczenia;
  • samodzielnie korzysta z toalety, każdorazowo spuszcza wodę w toalecie;
  • prawidłowo czyści zęby po posiłku, a przybory utrzymuje w należytej czystości;
  • posiada nawyk mycia rąk zawsze przed posiłkami i w razie potrzeby;
  • samodzielnie składa ubranie np. na zajęcia gimnastyczne;
  • zna zasady przygotowania posiłku;
  • wie jakie mogą być skutki zjedzenia nieświeżej żywności;
  • dba o czystość w sali oraz w swoim miejscu pracy;
  • rozumie potrzebę unikania miejsc zakurzonych i brudnych;
  • rozumie konieczność wietrzenia pomieszczeń zamkniętych;
  • wie czemu służą akcje ekologiczne, np. „Sprzątanie Świata,” „Dzień Ziemi”.

Formy pracy z Dziećmi 🙂

  • wewnątrz przedszkolny konkurs piosenki o tematyce zdrowotnej;
  • zajęcia otwarte;
  • inscenizacje, opowiadania, rozmowy kierowane przez nauczyciela;
  • spotkanie w bibliotece;
  • wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych;
  • przeprowadzenie akcji „Sprzątanie Świata”, ”Dzień Ziemi”.

    d). W zdrowym ciele zdrowy duch. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂

  • rozumie konieczność codziennego przebywania na powietrzu;
  • wie na czym polega hartowanie ciała;
  • wykonuje samodzielnie proste;
  • ćwiczenia i zabawy ruchowe;
  • dba o prawidłową postawę ciała podczas wykonywania różnych czynności;
  • zna zasady bezpieczeństwa, które powinny być przestrzegane podczas zabaw ruchowych w przedszkolu i poza nim;
  • potrafi wskazać zachowania, które stanowią dla innych zagrożenie zdrowia fizycznego lub psychicznego (np. przepychanie, popychanie, wyśmiewanie);
  • potrafi współdziałać z partnerem w ćwiczeniach i zabawach ruchowych na zasadzie wzajemnej współodpowiedzialności;
  • prawidłowo reaguje na umówione polecenia słowne i dźwiękowe nauczycielki;
  • dba o zasady poobiedniego odpoczynku;
  • rozumie na czym polega aktywny wypoczynek Dzieci;
  • wie, że należy ubrać się odpowiednio do „zamierzonej aktywności ruchowej”.

Formy pracy z Dziećmi 🙂

  • rozmowy z wykorzystaniem ilustracji i literatury, mające na celu uświadomienie dzieciom pozytywnych skutków na świeżym powietrzu;
  • wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych;
  • opracowanie scenariuszy zajęć z wychowania zdrowotnego z wykorzystaniem różnych metod;
  • podejmowanie ćwiczeń i zabaw ruchowych na powietrzu;
  • współorganizowanie z Rodzicami i środowiskiem lokalnym „Przedszkolnej Olimpiady”;
  • spacery i wycieczki mające na celu hartowanie organizmu Dziecka;
  • organizowanie poobiedniego wypoczynku Dzieci;
  • korelacja z zajęciami muzycznymi.
Skip to content