a). Właściwie się odżywiamy. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂
- rozumie potrzebę spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia(warzyw, owoców, produktów mlecznych, zbożowych);
- nazywa produkty powstałe z mleka, spożywa je, poznaje jego zamiennik w związku z dietą;
- rozumie potrzebę powstrzymywania się od jedzenia produktów nie sprzyjających zdrowiu (np. słodycze, coca- cola);
- potrafi samodzielnie nakryć do stołu;
- potrafi kulturalnie spożywać posiłki;
- przestrzega zakazu spożywania produktów niewiadomego pochodzenia;
- określa smak i zapach wybranych produktów żywnościowych w tym owoców egzotycznych;
- rozumie konieczność mycia owoców i warzyw;
- wie co oznacza słowo jadłospis ,potrafi określić dania jarskie;
- zna wybrane potrawy kuchni polskiej i kilku egzotycznych (włoska, śródziemnomorska, chińska);
- poznaje proces tworzenia wybranych potraw i przetworów (kiszona kapusta, kompoty);
- używa form grzecznościowych – proszę, smacznego, dziękuję.
Formy pracy z Dziećmi 🙂
- spotkanie z intendentką – rozmowy na temat przygotowanych posiłków dla Dzieci;
- zorganizowanie między przedszkolnego konkursu plastycznego na temat „Odżywiamy się smacznie i zdrowo”;
- wizyta w kuchni restauracyjnej;
- czynna współpraca z Rodzicami;
- próba włączenia środowiska lokalnego;
- praca w grupach – wykonywanie sałatek owocowych i warzywnych, jarskich przekąsek i dań (w tym wybranych kuchni zagranicznych);
- zorganizowanie konkursu recytatorskiego na temat „ W krainie warzyw i owoców”;
- wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych;
- korelacja z zajęciami plastycznymi i muzycznymi;
- organizowanie zabaw tematycznych i dydaktycznych.
b). Zapobiegamy chorobom, mamy pozytywny stosunek do lekarza. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂
- wie, jak należy dbać o swoje zdrowie;
- potrafi wymienić choroby wywołane przez wirusy i bakterie;
- zasłania usta i nos podczas kaszlu lub kichania;
- rozumie potrzebę szczepień ochronnych, poddaje się koniecznym zabiegom;
- stosuje zasadę nie jedzenia wspólnie z kolegą jednego produktu np. lizaka czy loda;
- korzysta prawidłowo z chusteczek jednorazowego użytku;
- dostrzega w sali zjawiska akustyczne będące przyczyną zmęczenia czy bólu głowy u siebie i innych (głośne zabawki, krzyk Dzieci);
- rozumie konieczność ubierania się stosownie do pogody;
- rozumie konieczność stosowania się do zaleceń lekarza;
- wie na czym polega praca stomatologa, laryngologa, internisty, psychologa.
Formy pracy z Dziećmi 🙂
- rozmowy na podstawie ilustracji i literatury dziecięcej;
- zabawy tematyczne i dydaktyczne;
- inscenizacje;
- rozwiązywanie zagadek;
- korelacja z zajęciami plastycznymi, muzyczno- ruchowymi, matematycznymi;
- spotkanie z higienistką – rozmowa na temat prawidłowego ubierania się względem pogody i zapobieganie przeziębieniom;
- spacery po okolicy;
- spotkanie w bibliotece.
c). Dbamy o higienę osobistą i otoczenia. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂
- rozumie konieczność dbania o czystość osobistą i otoczenia;
- samodzielnie korzysta z toalety, każdorazowo spuszcza wodę w toalecie;
- prawidłowo czyści zęby po posiłku, a przybory utrzymuje w należytej czystości;
- posiada nawyk mycia rąk zawsze przed posiłkami i w razie potrzeby;
- samodzielnie składa ubranie np. na zajęcia gimnastyczne;
- zna zasady przygotowania posiłku;
- wie jakie mogą być skutki zjedzenia nieświeżej żywności;
- dba o czystość w sali oraz w swoim miejscu pracy;
- rozumie potrzebę unikania miejsc zakurzonych i brudnych;
- rozumie konieczność wietrzenia pomieszczeń zamkniętych;
- wie czemu służą akcje ekologiczne, np. „Sprzątanie Świata,” „Dzień Ziemi”.
Formy pracy z Dziećmi 🙂
- wewnątrz przedszkolny konkurs piosenki o tematyce zdrowotnej;
- zajęcia otwarte;
- inscenizacje, opowiadania, rozmowy kierowane przez nauczyciela;
- spotkanie w bibliotece;
- wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych;
- przeprowadzenie akcji „Sprzątanie Świata”, ”Dzień Ziemi”.
d). W zdrowym ciele zdrowy duch. Przewidywane efekty u KAŻDEGO CASPERKA 🙂
- rozumie konieczność codziennego przebywania na powietrzu;
- wie na czym polega hartowanie ciała;
- wykonuje samodzielnie proste;
- ćwiczenia i zabawy ruchowe;
- dba o prawidłową postawę ciała podczas wykonywania różnych czynności;
- zna zasady bezpieczeństwa, które powinny być przestrzegane podczas zabaw ruchowych w przedszkolu i poza nim;
- potrafi wskazać zachowania, które stanowią dla innych zagrożenie zdrowia fizycznego lub psychicznego (np. przepychanie, popychanie, wyśmiewanie);
- potrafi współdziałać z partnerem w ćwiczeniach i zabawach ruchowych na zasadzie wzajemnej współodpowiedzialności;
- prawidłowo reaguje na umówione polecenia słowne i dźwiękowe nauczycielki;
- dba o zasady poobiedniego odpoczynku;
- rozumie na czym polega aktywny wypoczynek Dzieci;
- wie, że należy ubrać się odpowiednio do „zamierzonej aktywności ruchowej”.
Formy pracy z Dziećmi 🙂
- rozmowy z wykorzystaniem ilustracji i literatury, mające na celu uświadomienie dzieciom pozytywnych skutków na świeżym powietrzu;
- wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych;
- opracowanie scenariuszy zajęć z wychowania zdrowotnego z wykorzystaniem różnych metod;
- podejmowanie ćwiczeń i zabaw ruchowych na powietrzu;
- współorganizowanie z Rodzicami i środowiskiem lokalnym „Przedszkolnej Olimpiady”;
- spacery i wycieczki mające na celu hartowanie organizmu Dziecka;
- organizowanie poobiedniego wypoczynku Dzieci;
- korelacja z zajęciami muzycznymi.